In 2020 en 2021 heeft de cliëntenraad van Forte GGZ meerdere keren vergaderd met de bestuurder en een afvaardiging van het managementteam. In de afgelopen 2 jaar zijn verschillende thema's besproken. Belangrijk waren:
Een paar thema's lichten we verder uit op deze pagina.
De groeiende (en/of aanhoudende) lengte van wachtlijsten is een enorm probleem in de hele GGZ. In onze regio is dat helaas niet anders. Hoewel er helaas geen eenvoudige oplossingen zijn, worden er duidelijke initiatieven genomen om dit op te lossen. De cliëntenraad wordt hierin meegenomen en houdt altijd een vinger aan de pols vanuit cliëntoogpunt.
Het zorgprestatiemodel zorgt voor een andere manier van het doorbelasten van de tijd die aan cliënten wordt besteed. De cliëntenraad nam deel in de stuurgroep die namens de directie toezicht hield op de invoering hiervan. Hierin had de cliëntenraad een adviserende rol om de ontwikkelingen te beoordelen vanuit cliëntoogpunt.
Door de coronapandemie is alle zorg behoorlijk onder druk komen te staan. De cliëntenraad is vroegtijdig geïnformeerd over de voornemens om snel in te zetten op digitale zorg op afstand. Hoewel dit niet voor elke situatie de beste oplossing bood, zorgde het voor een alternatief waardoor zorg door kon gaan.
In 2021 heeft de cliëntenraad in verschillende vormen ondersteuning geboden aan werkgroepen die de zorgstandaarden herdefiniëren. In het bijzonder dachten ze mee in werkgroepen over persoonsgerichte zorg en systemisch werken. Hierbij werd bijvoorbeeld gesproken over hoe de zorg het beste kan worden afgestemd op de individuele situatie en behoeften van de cliënt, of in welke mate familie en naasten bij de zorg worden betrokken.
Heb je vragen over een van de (on)genoemde punten? Neem dan contact op met de cliëntenraad via clientenraad@forteggz.nl of de ideeënbussen op alle locaties.
Vul eerst een zoekterm in