FAQ


Forte GGZ heeft op een aantal veelgestelde vragen (F.A.Q.) haar antwoorden op deze pagina weergegeven. We hebben deze onderverdeeld in 5 categorieën: 
  • Algemeen
  • Aanmelding
  • Diagnostiek & Behandeling
  • Kosten & Vergoedingen
  • Medicatie

Algemeen

Wanneer heb ik mijn volgende afspraak?
Je kunt contact opnemen met het secretariaat als je wil weten wanneer je volgende afspraak is. Het secretariaat kan ook een afsprakenoverzicht naar je toesturen.

Kan ik mijn afspraken verplaatsen?
Voor het verplaatsen van afspraken kun je contact opnemen met het secretariaat. Bij Forte GGZ geldt dat afspraken ten minste 24 uur van tevoren afgezegd dienen te worden. Indien dit niet gebeurt, zijn wij genoodzaakt €30,- bij je in rekening te brengen.

Waarom moet ik betalen als ik een afspraak niet ben nagekomen? 
De behandelaar(s) hebben tijd voor je vrijgemaakt. Dat doet hij/zij omdat hier van te voren een afspraak over is gemaakt. De behandelaar reserveert hiervoor een plekje in zijn/haar agenda. Wanneer je niet bent verschenen bij deze afspraak ontstaan er onnodige wachtlijsten. In de tijd die voor jou gereserveerd was, hadden wij iemand anders kunnen helpen.  

Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?
Je kunt een adreswijziging via de e-mail (info@ocrn.nl) aan ons doorgeven. Ook ontvangen wij graag gewijzigde gegevens van je huisarts en/of apotheek. Graag horen wij ook per wanneer je gaat verhuizen, zodat je geen post mist. 

Hoe gaat het in zijn werk als ik van OCRN over ga naar Forte GGZ?
Je regiebehandelaar binnen OCRN zal een verwijzing naar Forte GGZ verzorgen. Het is wel nodig om zelf een (verkort) aanmeldformulier voor Forte GGZ in te vullen. Informatie hierover ontvang je van je (regie)behandelaar. Je huisarts wordt door ons over je aanmelding geïnformeerd.

Waar kan ik een (open) sollicitatie heen sturen?
Open sollicitaties kun je sturen naar werkenbij@forteggz.nl
Kijk ook eens bij onze openstaande vacatures of volg ons op LinkedIn.

Aanmelding

Hoe kan ik mij aanmelden?
Je kunt je digitaal aanmelden via de knop aanmelden op de homepagina van onze website. Hier kun je een aanmeldformulier invullen. We hebben daarnaast een verwijzing van de huisarts nodig. 

Waar kan ik de wachttijden vinden?
De actuele wachttijden kun je in de blauwe balk bovenaan de homepagina vinden onder het kopje ''Wachtlijstinformatie''. De wachttijden worden wekelijks bijgewerkt. Je vindt hier de wachttijden voor de verschillende locaties, en de wachtlijst voor intake, en een wachtlijst voor behandeling.

Welke behandelingen biedt Forte GGZ?
Angst, depressie, trauma, ADHD of autisme kunnen een grote invloed hebben op het dagelijkse leven. Psychische/psychiatrische problematiek kan ertoe leiden dat relaties in het gezin, familie en werkomgeving onder druk komen te staan. Forte GGZ werkt met de cliënt aan ruimte en perspectief door onderzoek en behandeling, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Forte GGZ biedt verschillende behandelvormen, bijvoorbeeld (Cognitieve) gedragstherapie, Psychotherapie, EMDR, Medicatiebehandeling en Schematherapie.

Hoe weet ik of mijn problematiek passend is bij de specialistische zorg die Forte GGZ levert? 
Neem hierover gerust contact op met het aanmeldteam. Zij zijn bereikbaar via het secretariaat (050 205 33 44), en kunnen samen met je kijken of Forte GGZ een passende plek is voor jou. 

Biedt Forte GGZ ook particuliere (niet verzekerbare) zorg?
Forte GGZ levert geen particuliere (niet verzekerbare) zorg, zoals hulp bij relatieproblemen, hulp bij problemen met werk, zoals overspanning en burn-out. Ook de behandeling van aanpassingsstoornissen, bijvoorbeeld na echtscheiding, bij rouw, verlies van werk, valt niet onder de basisverzekering en wordt niet geleverd door Forte GGZ. Als je meer informatie wil met betrekking tot jouw situatie, kun je altijd contact opnemen met het secretariaat van Forte GGZ, bereikbaar via 050 205 33 44

Wat heeft Forte GGZ van mij  nodig voor een aanmelding?
Naast de verwijzing van de huisarts vragen wij je om een aanmeldformulier in te vullen. Deze kun je op de website rechts bovenin vinden onder het kopje “aanmelden”. Zodra de aanmelding en verwijzing binnen zijn en beoordeeld zijn, zal het secretariaat van Forte GGZ contact met je opnemen via de telefoon of per e-mail. Wij bellen anoniem, dus houd je mobiel goed in de gaten. Als je samen met het secretariaat een datum hebt gevonden voor de intake zullen er vragenlijsten worden opgestuurd met het verzoek deze in te vullen en terug te sturen voor de eerste afspraak. De zorgverzekeraar vraagt om een ID-controle, daarom vragen we je een ID-kaart, rijbewijs of paspoort mee te nemen naar de eerste afspraak.

Wat doet Forte GGZ met mijn aanmelding?
Nadat je gecheckt hebt of je zorgverzekeraar met Forte GGZ samenwerkt en zodra je samen met de huisarts hebt besloten om je aan te melden bij Forte GGZ, zal de huisarts een verwijzing schrijven. Deze komt binnen bij het secretariaat, waarna zij beoordelen of de verwijzing en het aanmeldformulier volledig zijn. Vervolgens kijkt ons aanmeldteam, eventueel in overleg met uw huisarts, of de genoemde klachten te behandelen zijn binnen Forte GGZ. Indien dit niet het geval is, neemt het aanmeldteam contact op met je verwijzer. Vaak zal hij/zij hierbij een advies geven waar je met uw klachten beter op uw plek bent. Wij starten dus altijd met een eerste gesprek, en niet gelijk met behandeling.

Wat kan ik verwachten nadat ik mij heb aangemeld?
Wanneer de aanmelding compleet is (verwijzing en aanmeldformulier) sta je bij ons op de wachtlijst en wordt de aanmelding beoordeeld door het aanmeldteam. Zij bekijken of de problematiek die genoemd wordt past bij de specialistische hulpverlening van Forte GGZ. Je aanmelding wordt zorgvuldig beoordeeld, dus dit kost mogelijk wat tijd. Wanneer de wachttijd voorbij is, krijg je telefonisch een uitnodiging voor één of twee gesprekken met een (regie)behandelaar van Forte GGZ. Tijdens dit gesprek is er ruimte om je hulpvraag verder te verduidelijken. Ook legt de regiebehandelaar het vervolg en de werkwijze van Forte GGZ uit.  

Hoe lang moet ik wachten voordat er gestart wordt met de behandeling?
Dit is afhankelijk van de geadviseerde behandeling. Ons streven is om dit zo snel mogelijk in te plannen nadat het adviesgesprek is geweest. De wachttijd is mede afhankelijk van de beschikbaarheid qua dagen en tijden die je aan ons doorgeeft. Voor meer informatie kijk je op de pagina ‘wachtlijstinformatie’.

Diagnostiek & Behandeling

Wat is het doel van de eerste afspraak?
Als je klachten goed binnen Forte GGZ behandeld kunnen worden, word je gebeld door een medewerker van het secretariaat om één of twee intakegesprek(ken) in te plannen met een behandelaar. Tijdens deze intake(s) worden vragen gesteld over je huidige klachten, waar je nu tegenaan loopt en of er belangrijke dingen in het verleden zijn gebeurd en worden de door jou ingevulde vragenlijsten besproken. Dit doen wij om je zo goed mogelijk te helpen bij je hulpvraag.  Nadat de behandelaar(s) de intake hebben uitgewerkt, vindt er een intern overleg plaats binnen ons multidisciplinair team. Hierin bespreken wij de intake, de vragenlijsten en het behandel-/diagnostiek voorstel van de behandelaar(s), om te bepalen wat Forte GGZ voor jouw hulpvraag kan betekenen. De uitkomst van dit overleg zal met jou besproken worden. Hierna kan de behandeling, als dit passend is, van start gaan. . 

Kan ik mijn behandelaar spreken?
Wanneer je de behandelaar wil spreken, kun je contact opnemen met het secretariaat zodat we kunnen kijken wat we voor je kunnen doen. Eventueel kan er een telefonisch consult worden ingepland. Je mag ook een e-mail sturen naar info@forteggz.nl, de e-mail wordt dan naar de behandelaar doorgestuurd.

Kosten & Vergoedingen

Wordt mijn zorg bij Forte GGZ vergoed?
Voordat je je aanmeldt, is het van belang te checken of de zorg bij Forte GGZ vergoed wordt. Klik hier voor de lijst van samenwerkende zorgverzekeraars. Staat jouw zorgverzekeraar erbij? Dan bent u er zeker van dat de zorg bij Forte GGZ volledig vergoed wordt (met uitzondering van het ‘eigen risico’). Als je meer informatie wil met betrekking tot jouw situatie, kun je altijd contact opnemen met het secretariaat van Forte GGZ, bereikbaar via 050 205 33 44

Heb ik genoeg aan een basisverzekering?
De zorg die Forte GGZ levert valt onder de basisverzekering. Een aanvullende verzekering is niet nodig.

Wanneer wordt er gedeclareerd?
Nadat je je hebt aangemeld bij Forte GGZ en er een intake is geweest, kan Forte GGZ declaraties indienen bij je zorgverzekering. Dit gebeurt op maandelijkse basis. Declaratie vindt plaats op basis van het Zorgprestatiemodel. Kijk voor meer informatie over het zorgprestatiemodel in deze Patiëntenfolder-zorgprestatiemodel, of op de website zorgpresatiemodel.nl


Betaal ik eigen risico?
Iedereen in Nederland betaalt het afgesproken ‘eigen risico’ die hij/zij per jaar aan zorgkosten maakt aan de zorgverzekeraar. Voor meer informatie, zie de website van de Rijksoverheid. Dit bedrag betaalt u als u zorg gebruikt die vergoed wordt uit de basisverzekering. GGZ-zorg valt hier ook onder. 

Medicatie 

Kan ik een herhaalrecept krijgen voor mijn medicatie? 
Medicatie kun je via onze website aanvragen via het kopje 'Medicatie’ > Herhaalrecept' in de blauwe balk op de homepagina. Medicatie ligt binnen een week in de apotheek, dus zorg ervoor dat je het op tijd aanvraagt. 

Hoe krijg ik een Schengenverklaring/ Medicatieverklaring voor op reis?
Kijk hiervoor op de pagina ‘Medicatie mee op reis’ om naar het aanvraagformulier te gaan.
 
Forte GGZ © 2022  |  Sitemap  |  Voorwaarden  |  Klachten  |  Privacy  |  Cookiebeleid  |  Klokkenluidersregeling
Menu